De auteur
Gerard Willem van Santen
Eindhoven
Nederland
Gratis
Het programma is freeware
en ik verwacht dus geen geldelijke bijdrage in de kosten.
Waarom dit programma?
Natuurkunde
Al toen ik een klein jongetje
was, was ik gefascineerd door de natuur om mij heen. Ik ben geboren in
1920, en toen sprak men nog van de Levende Natuur en de Levenloze Natuur.
Vooral dit laatste, wat
men tegenwoordig physica pleegt te noemen, vond ik altijd bijzonder interessant.
Ik had plezier in de talloze simpele experimenten die ik als jongetje deed.
Ook alles wat er aan de
hemel te zien is, heeft mij geboeid. Ik experimenteerde toen met een oud
brilleglas en een loepje om de maan beter te kunnen zien.
Later ging ik techniek studeren.
Ik werd vliegtuigbouwkundige. Dat vak heb ik, mede door de oorlogsomstandigheden,
echter verlaten. Ik ging nieuwe meetapparatuur voor de industrie ontwikkelen
bij Philips. Dat waren directe toepassingen van de natuurkundige basis-principes.
Astronomie en rekentuigen
Na mijn pensionnering ben
ik dingen gaan doen, waar ik voordien door gebrek aan tijd niet aan toe
kon komen. Ik concentreerde mij o.a. op de sterrenhemel, de ruimtevaart
en de zich snel ontwikkeldende computer.
In 1983 begon ik aarzelend
de Philips P2000 te programmeren in de veronderstelling dat dit rekentuig
wel eens een leuk hulpmiddel zou kunnen zijn om allerlei bijzonder tijdrovende
berekeningen nu eindelijk een keer zelf te kunnen uitvoeren. Ik vind rekenen
leuk, want rekenen geeft je de mogelijkheid om het resultaat van
allerlei natuurkundige processen te kunnen voorspellen. Ook die van de
astronomische processen.
Na de P2000 kwamen o.a.
de MSX en de pc. De grafische mogelijkheden waren in de begintijd beperkt.
Maar ze werden door de snelle ontwikkeling van de computertechniek steeds
beter en nu kun je zelfs met niet al te dure systemen erg mooie plaatjes
maken op je pc.
Het probleem
Sterren opzoeken
Bij mijn astronomische hobby
heb ik het altijd moeilijk gevonden om de namen van de sterren te onthouden.
En ook vind ik het wel een hele opgave om een ster snel terug te vinden
aan de nachtelijke hemel. Het valt immers niet mee om met behulp van een
sterrenkaart de hemel te verkennen.
Er zijn twee problemen:
Buiten in het veld zie je
de hemel als een enorm koepelgewelf. Je kijkt tegen de gekromde binnenzijde
van de hemelbol. De sterrenkaart is daarvan slechts een platte afbeelding
en is dus noodzakelijkerwijs vervormd.
Het tweede probleem is,
dat je de patronen, die je in het nachtelijke duister aan de hemel ziet,
moet onthouden tot je ze later bij licht op de kaart kunt opzoeken.
Afbeelden van de hemel
Gezien de hierboven geschetste
problemen had ik dus behoefte aan een beeld van de hemel, zoals ik dat
op een bepaald moment vanuit mijn venster ook zie.
Sterrenkaarten geven de rechte
klimming (R.K.) en declinatie van iedere ster. Dit zijn de coordinaten
van het equatoriale coordinatenstelsel, die de positie van de ster op de
hemelglobe aangeven. Dit is practisch voor mensen met een paralactisch
opgestelde sterrenkijker. Die stellen deze gegevens in op de schaalverdeling
van de kijker en richten daarmee de kijker op het juiste punt.
Voor een eenvoudige waarnemer
is dat moeilijker. Omdat de aarde draait verandert de stand van de hemelglobe
t.o.v. de waarnemer voortdurend. Bovendien kan de waarnemer zich op iedere
plaats van de aardbol bevinden.
Het beeld van de kaart correspondeert
dus niet helemaal met het beeld van de hemel. Je mist er een rechte horizonlijn.
Bij je eigen locale beeld
van de hemel past daarom beter het azimutale, of horizon-stelsel, waar
de posities worden aangegeven in azimut (horizontale kijkrichting}
en hoogte boven de horizon.
Dergelijke afbeeldingen
staan bijvoorbeeld in de bekende Sterrengidsen (uitgave:'De Koepel'). Zo'n
afbeelding is dus voor het opzoeken al veel handiger, maar kan dan natuurlijk
alleen geldig zijn voor een bepaalde plaats en een bepaald tijdstip.
Een exact plaatje, toegesneden
op je eigen unieke locatie en voor een instelbaar tijdstip, kan alleen
de computer leveren.
Wat biedt het programma
Het basis-idee
Het basis-idee voor het
Sterrenhemel-programma is dus een rechthoekig plaatje met onderaan de horizon.
Horizontaal wordt dan de horizontale kijkrichting, ofwel de azimut-richting,
uitgezet. Verticaal uitgezet is dan de hoogte, dus de verticale hoek tussen
de blikrichting naar de ster en de lijn naar de horizon.
Het hemelbeeld
Er gaat natuurlijk niets
boven de aanblik van de echte hemel.
Het programma is alleen
een hulpmiddel om iets te kunnen begrijpen van de hierboven genoemde dingen
die we aan de hemel zien.
Het programma zal alleen
de invloed van de atmosfeer daarbij bijna geheel weglaten. Alleen bij de
opgave van de momenten van zonsop- en -ondergang wordt de straalbreking
in de atmosfeer in rekening gebracht.
Je krijgt een eenvoudig
beeld van de sterrenhemel en de positie van zon en maan en planeten tussen
de sterren. Afwijkend van de werkelijkheid tonen we de sterren ook overdag
als de zon schijnt.
Andere projectie
Vanaf versie 6.0 kan de hemel ook als een rechte projectie van de bol worden
afgebeeld. Deze bolprojectie komt dan overeen met de bekende hemelglobes, die je
alle kanten op kunt draaien om ieder hemellichaam te kunnen aanwijzen.
En verder
Verder wordt er in een interactief
spel met de computer een verklaring gegeven van de bewegingen van de objecten
aan de hemel. Er zijn daartoe een groot aantal mogelijkheden om met deze
hemelverschijnselen te experimenteren.
Coordinaten
Astronomen werken met bepaalde
coordinatenstelsels voor het beschrijven van de posities van de hemellichamen.
Via een aantal experimenten zal duidelijk kunnen worden waarom ze nodig
zijn en kan ook het verband tussen de stelsels worden begrepen.
Bewegingen
Al spelende zul je
meer te weten komen over de bewegingen van de zon en de planeten. En ook
begrijpen waarom de mensheid zo'n lange ontwikkeling moest
doormaken om tot het huidige wereldbeeld van om de zon draaiende planeten
te komen.
Je kunt straks de merkwaardige
bewegingen van de planeten aan de hemel voorspellen en er zelfs tabellarische
overzichten van maken.
Zonnewijzers
Je snapt straks hoe de gnonom
en hoe een zonnewijzer werkt. En hoe je een zonnewijzer moet richten
en welke correcties er nodig zijn om de aangewezen tijd met die van je
horloge te laten overeenkomen!
Jupitermanen
De maantjes van Jupiter
brachten in het jaar 1610 (Galilei) een omwenteling in het
wereldbeeld van de mensheid. Je ziet ze straks wentelen om de planeet en
de schaduw van Jupiter binnengaan.
Eclipsen
Je kunt spelen met zons-
en maansverduisteringen.
Je ziet de maan in de aardschaduw
verdwijnen.
Je ziet hoe snel bij een
zonsverduistering de kernschaduw over de aarde gaat en welke baan daarbij
wordt gevolgd..
Beleef daarna op die plaatsen
op aarde de verduistering mee.
Tijdstippen van de verduisteringen
van zon en maan kunnen worden voorspeld en er kan worden nagegaan wanneer
die in het verleden hebben plaats hebben gevonden,
Meteoren
De jaarlijks terugkerende
meteoorzwermen zijn bronnen van vallende sterren. Ze kunnen worden voorspeld
naar verschijningsdatum. Ook de positie van hun vluchtpunt aan de hemel
op je waarnemingsplaats wordt getoond in het hemelvenster.
Kunstmanen
Speel met allerlei mogelijke
banen van objecten rond de aarde.
Kunstmatige satellieten
kun je straks zelf besturen bij het veranderen van de ene baan in
de andere en begrijpen waarom er een kritische snelheid is waarbij een
raket in het heelal verdwijnt.
Reizen
Al reizende over de aarde
van pool tot pool kun je zien hoe de hemel er op andere plaatsen uit ziet.
Je ziet dan ook wanneer de zon daar op en onder gaat en langs welk
deel van de hemel hij zijn baan daar beschrijft.
Je kunt ook meereizen van
de aarde tot buiten het zonnestelsel om de afmetingen daarvan te ervaren.
Kometen
Onderzoek de banen van kometen
en zie waarom de komeet van Halley maar eens in de 76 jaar te zien
is.
Satellieten
Je kunt een practisch advies
krijgen voor het richten van een schotelantenne om een omroep-satelliet
te kunnen ontvangen. Dit geeft bovendien een begrip voor geostationnaire
satellieten en hun positie aan de hemel op verschillende plaatsen op aarde.