Afrika 2006

De Land Rover
Onze gehuurde Land Rover Defender TD5 uit 2003 is uitgerust met 2 daktenten en voorzien van een basis kampeeruitrusting. Het is ons mobiele thuis voor de volgende 3 weken. Helaas maar voor 3 weken omdat de auto niet in Zambia kon worden ingeleverd. In onze vierde week moesten wij naar Lusaka (Zambia) rijden om daar weer op het vliegtuig te stappen.

Wij waren zeer tevreden met de door ons gehuurde Land Rover. Interpreteer het hier onderstaande dan ook niet als klagen. De nu volgende alinea's zijn ter informatie voor degenen die net als ons redelijk onervaren op pad gaan met een gehuurde Land Rover Defender.

Formeel mogen wij niet klagen, bij aflevering van de auto hebben wij een verklaring ondertekend dat wij afdoende uitleg hebben gekregen over de auto, het rijden met de auto en de uitrusting van de auto.

Echter...
Een zeer snelle en vluchtige instructie bij afleveren
Het was duidelijk dat de verhuurder de uitleg vaker had gegeven en dat hij deze vaardigheid gebruikte om weer snel naar huis te kunnen gaan: na een half uur mag je op pad met een auto en uitrusting met een waarde van meer dan 70.000 EURO. Misschien kwam deze lakonieke houding van de verhuurder ook wel door het gegeven dat wij de meest uitgebreide verzekering hadden genomen: zelfs het repareren van lekke banden was gedekt.

Bandenverwisselen met een highlift jack
Een stadsauto wordt afgeleverd met een kleine eenvoudige draaikrik om banden te verwisselen. Een ander verhaal is het om een ruim 3 ton zware auto die hoog op z'n wielen staat op te krikken. Voor het verwisselen van banden wordt een 1,5 meter grote hefboom krik meegeleverd waarmee je met een redelijk gemak deze Land Rover zou moeten kunnen opkrikken. Desalniettemin is het gebruik van een dergelijke krik niet vanzelfsprekend. Bovendien is de instructiesticker op de krik door het vele gebruik onleesbaar geworden. De 5 seconden durende instructie is te kort voor mensen zonder ervaring: verkeerd gebruik kan ernstige gevolgen hebben. In ieder geval, voor je eigen veiligheid: zorg ervoor dat de auto niet kan wegrollen alvorens je begint met krikken (handrem, in de versnelling van een low gear en plaats bijvoorbeeld stenen voor de wielen die op de grond blijven staan). Zorg er vooral voor dat de hefboom van de krik niet ongecontrolleerd kan bewegen. Verder is het wel handig om voor het opkrikken van de auto het reservewiel reeds los te maken en naast de auto te leggen.

Accu?
Tijdens de instructie werd de de startkabel aangewezen. Voor het gebruiken van de startkabel zul je echter bij de accu moeten kunnen, en die konden wij nu net even niet vinden toen wij deze wilden gebruiken. Gelukkig hadden wij de accu niet nodig voor de startkabel, maar voor het aansluiten van 12Volt verlichting. Onder de motorkap was deze onvindbaar en er was geen handschoenenbakje met daarin het instructieboekje van de auto. Pas later in de vakantie kwamen wij erachter dat de accu's onder de linkervoorstoel waren gemonteerd (de ene voor het starten en de andere voor de koel/vrieskist). Met een simpele beweging trek je de zitting van de stoel af en kun na verwijderen van een metalen afdekplaat bij de accu's. De zekeringen zaten onder de andere voorstoel.

De auto is niet compleet; zeker niet om alleen de bush in te trekken
De belangrijkste les die wij hebben geleerd is dat de auto niet genoeg is uitgerust om zelfstandig de bush in te trekken (d.i. langere tijd verstoken zijn van de bewoonde wereld). Daartoe ontbreekt in de auto: geen instructieboek, geen reserve onderdelen en geen gereedschap. Bij pech is er niet zomaar een hulpdienst voorhanden die je direct komt ophalen; laat staan dat je over communicatiemiddelen beschikt met bereik.

Andere vervelende slorigdigheidjes bij afleveren
Helaas was de kampeeruitrusting niet zoals afgesproken berekend op 5 personen: gelukkig kon bij afleveren nog wel een 5e slaapzak en campingstoel worden toegevoegd.

Verder ontbrak de braai (dit is een rooster om op te barbequen). Wij hebben uiteindelijk een nieuwe braai gekocht bij een buitensportzaak in Windhoek. Dit extra winkelen kost echter tijd. Buiten Windhoek kwamen wij geen buitensportwinkels in Namibie meer tegen. (Tip: denk aan een vuilniszak om het vette rooster tijdens het trekken in op te bergen).

Om te koken werd een gasfles en brander meegeleverd. Om de brander gelijktijdig te kunnen gebruiken met gaslamp wordt een verdeelstang met twee kraantjes meegeleverd. Helaas was deze voor ons onbruikbaar omdat een van de twee plastic draaiknopjes geen grip meer had op het metaal van de kraantjes.

De meegeleverde kampeertafel is erg handig. Slordig was echter dat wij nog een stukje gereedschap moesten kopen om de moertjes van uitklapbare poten vast te kunnen draaien.

Niet alles oke: eigenzinnige ruitenwissers!
Dat verder niet alles goed gechecked was door de verhuurder bleek bij het wegrijden. Gelukkig tijdig ontdekt: de portiervergrendeling linksachter ging niet automatisch mee met de centrale vergrendeling. Daarnaast heeft het een tijdje geduurt voordat wij wisten hoe wij de ruitenwissers en sproeier konden temmen: bij elke bobbel in de weg sprongen de ruitenwissers aan en kwam er een armetierig straaltje uit de ruitensproeier. Jammer was ook dat de onderkant van het dashboard nog voor het bereiken van de eerste rough road op half elf ging hangen. Verder was het erg slordig dat er geen gevarendriehoek bij de auto werd geleverd: in Zambia heb je er bijvoorbeeld twee nodig.

Slechte communicatie - Pech in Botswana
Uiteindelijk hebben wij ook panne gehad. De eerste keer een lekke band in Namibie, de langzaam leeglopende band ontdekten wij bij het tanken. De tweede keer hadden wij iets minder geluk: de van de as afgebroken schokbreker bij het linkerachter wiel midden in Moremi National Park.

Via de sateliet telefoon contact gelegd met de verhuurder. Het was akkoord dat wij de auto op de veer terug naar Maun zouden rijden. Daar zou alles geregeld zijn om de auto direct gerepareerd te krijgen. Om een lang verhaal kort te maken: alleen door een gelukkige samenloop van omstandigheden en het harde toegewijdde werken van de Land Rover garage in Maun heeft dit voorval ons slechts een vakantiedag gekost.

Slechte modificatie van de Land Rover Defender bij Britz?
Een wrang smaakje blijft na ons incident met de afgebroken schrokbreker:
Zelf constateerden wij al dat de schokbreker al eerder op dezelfde plaats van de as was losgescheurd.
De Land Rover garage in Maun vertelde dat het probleem bekend was: de voorgaande week waren twee andere auto's van Britz met dezelfde problemen in hun garage beland.

Slechte communicatie - De auto afleveren in Kasane
Afgesproken was dat wij de auto om 10am in de Chobe Safari Lodge zou laten ophalen door Britz. Uiteindelijk kwam er -natuurlijk- niemand opdagen. Daarentegen hadden wij een strakke planning om de grens over te steken naar Livingstone (Zambia). Gelukkig hadden wij een GSM bij de hand. Een belletje met Britz in Windhoek was voldoende om toestemming te krijgen om de sleutels af te geven bij de receptie van de lodge. Desalniettemin bleek een van de mensen achter de receptie het gesprek met Britz gevolgd te hebben en eiste eerst een gesprek met Britz alvorens de sleutels in ontvangst te willen nemen. Wat bleek: in een vergelijkbare situatie had men al eerder gedoe gehad met een auto van Britz, de auto was bij de balie "opgehaald" door een malafide persoon.

Prima!!!
Ondanks al deze kanttekeningen zijn wij erg tevreden met de door ons gehuurde auto. Autopech hoort bij het avontuur; je moet je echter wel over het zuur kunnen zetten van het verliezen van vakantietijd en in ons geval het herzien van de route. Het door ons geplande safari klapstuk hebben wij daardoor moeten missen.

Misschien als wij weer wat gespaard hebben en Barbara zich weer over haar vliegangst heen kan zetten moeten wij misschien nog maar eens terug naar o.a. Moremi en Chobe.

Laatste wijziging 20 augustus 2006

 

 

© 2006 Copyright Marc en Barbara van Santen.
Alle op deze website gepubliceerde tekst en foto's zijn eigendom van Marc en Barbara van Santen.
Zonder uitdrukkelijke toestemming van Marc en Barbara van Santen is het niet toegestaan om het geheel of delen van teksten en/of foto's te kopieren of op een andere manier te gebruiken.